Neustále snižovat počty dopravních nehod a jejich následky je snahou každé vyspělé společnosti. Jde především o ztráty na zdraví a životech, nezanedbatelné jsou však i materiální škody. K bezpečnosti silničního provozu bezpochyby přispívají různá legislativní opatření, každé jejich zavedení do praxe pomáhá především z hlediska počtu zraněných a usmrcených účastníků dopravních nehod.
Naproti tomu však stojí nezodpovědné a rizikové chování části řidičů motorových vozidel. Ti, kteří nechtějí akceptovat pravidla silničního provozu a opakovaně je porušují, jsou kromě pokut postihováni i prostřednictvím bodového systému, případně zadržením řidičského oprávnění, zákazem řízení.
Viníkem dopravní nehody je nejčastěji řidič, mnohem menší roli hraje náhoda nebo nešťastná shoda okolností. V zásadě lze konstatovat, že dlouhodobě klesá počet lehce i těžce zraněných a usmrcených osob a současně roste počet dopravních nehod a jimi způsobená hmotná škoda.
Evropská komise v souladu s požadavkem na zvyšování bezpečnosti provozu představila povinné bezpečnostní asistenty v nově homologovaných vozech. Jde o elektronické novinky, ty však mají svoje klady i stinné stránky. Detektor únavy sleduje, zda a jakým způsobem řidič drží volant, upozorní na nutnost přestávky, může i brzdit. Jakmile asistent jízdy v jízdních pruzích vyhodnotí, že řidič nereaguje, sám směr jízdy upraví. Rychlostní asistent čte dopravní značky a upozorňuje na maximální povolenou rychlost. Připomínače bezpečnostních pásů budou povinné pro všechna sedadla v osobním voze, nikoli jen pro ta přední. Signalizace nouzového brzdění při kritickém brzdění zapne výstražná světla a tím upozorní ostatní řidiče na hrozící nebezpečí. Vozy budou vybaveny takzvanou černou skříňkou, ta bude zaznamenávat provozní údaje a tím napomůže k lepšímu šetření dopravních nehod.